Usein kysyttyä joukkoliikenteestä
Täältä löydät luettelon yleisimmistä kysymyksistä, joita meiltä kysytään.
Voit ostaa ensimmäisen Waltti -matkakorttisi Hämeenlinnan kaupunkineuvonnasta Palvelupiste Kastellista tai Waltti-kaupasta.
Hämeenlinnan kaupunkineuvonnasta voit ostaa sekä henkilökohtaisia että haltijakohtaisia matkakortteja, mutta verkkopalvelun kautta ainoastaan henkilökohtaisia matkakortteja.
Verkkopalvelussa käytetään henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia tunnistautumiseen. Verkkopalvelusta ostetun matkakortin toimitusaika on noin 1 viikko.
Mikäli Waltti-korttisi katoaa, niin voit ostaa tilalle uuden Waltti-kortin. Kortin hinta on 5 euroa ja korttikotelo maksaa 2 euroa. Voit ostaa kortin palvelupisteestä ja tällöin voidaan kortilla ollut tuote siirtää uudelle Waltti-kortille.
Jos haluat sulkea kadonneen Waltti-korttisi ja estää näin kortin väärinkäytön, niin tämä on mahdollista tehdä soittamalla Hämeenlinnan kaupunkineuvontaan. Kun kortti on suljettu, niin sitä ei saa enää otettua käyttöön. Voit tulla myöhemmin asioimaan Hämeenlinnan kaupunkineuvontaan ja siirrämme suljetulla kortilla olevan tuotteen uudelle kortille.
Voit tiedustella kadonnutta korttia Hämeenlinnan kaupunkineuvonnasta. Mikäli kaupunkineuvontaan tuodaan löytökortti, niin ilmoitamme asiasta kortin omistajalle soittamalla tai lähettämällä tekstiviestin.
Uusi Waltti-matkakortti maksaa 5 euroa. Waltti-matkakorttia käyttäen matkan hinta on noin 30% edullisempi, kuin bussissa käteisellä maksettuna. Arvo matkakortilla ei vanhene, joten voit käyttää euromääräistä arvoa niin kauan kuin sitä riittää ja halutessasi milloin vain ostaa lisää arvoa matkakortille.
Matkakortilla maksaminen on nopeampaa kuin kertalipun ostaminen käteisellä. Käyttämällä Waltti-matkakorttia, nopeutat kaikkien bussimatkaa.
Waltti -matkakortti toimii Hämeenlinnan seudun joukkoliikenteen linja-autoissa A-, B- ja C-vyöhykkeillä. Voit käyttää Waltti -matkakorttia sekä kaupunkiliikenteen linjoilla että seutuliikenteen linjoilla. Linjat on numeroitu 1-899. Waltti-matkakortti ei käy pikavuoroissa. Poikkeuksena Pekolan Liikenne Oy:n pikavuorot, joissa Waltti-matkakorttia voi käyttää, mutta liikenteenharjoittaja voi periä erillisen pikavuorolisän. Nämä pikavuorot näkyvät Reittioppaassa 900-sarjan linjatunnuksilla.
Hämeenlinnan seudun Waltti-matkakortilla olevaa arvoa voit käyttää kaikissa Waltti-kaupungeissa ja muiden kaupunkien Waltti-matkakorttien arvoa voit käyttää Hämeenlinnan seudulla.
Kausilipulla voit matkustaa lipun voimassaoloaikana rajattomasti. Voimassaoloaika voi olla 30, 90 tai 180 vuorokautta ja kausilippu on ostettava tietyille vyöhykkeille.
Arvolippuun ladataan tietty summa rahaa (0,65-500 euroa), joka vähenee sitä mukaa kun korttia käytetään. Arvo ei vanhene. Arvoa kortilla voi olla maksimissaan 500 euroa.
Sinun on mahdollista ostaa kausilippu ja arvolippu samalle henkilökohtaiselle Waltti-matkakortille. Voit esimerkiksi ostaa 30 päivän kausilipun A-vyöhykkeelle ja lisäksi ladata arvoa 20 euroa siltä varalta, että matkustat A-vyöhykkeen ulkopuolelle. Arvolipulla voit maksaa kanssamatkustajan matkan, jolloin veloitus on aikuisen matkalipun hinnan mukainen. Arvolipun seniorialennus bussimatkasta on mahdollista saada vain henkilökohtaisella Waltti-kortilla. Suosittelemme kaikille 70 vuotta täyttäneille Waltti-kortin hankkimista.
Kerta-, arvo- ja kausiliput on jaettu kahteen ikäryhmään: lapsi ja aikuinen. Lasten ikäraja on 7-16 vuotta, aikuisia ovat kaikki yli 17-vuotiaat. Lisäksi arvolipussa on ikäryhmä senioreille. Seniorialennuksen saa 70 vuotta täyttänyt henkilö. Ikä on todistettava pyydettäessä lippua ostettaessa.
0-6-vuotiaat matkustavat ilmaiseksi maksavan matkustajan seurassa. 7-16-vuotiaat matkustavat lastenlipulla. Yksin matkustava alle 7-vuotias maksaa normaalin lastenlipun hinnan.
Kyllä – voit ostaa seuraavan kausilipun odottamaan käyttöä. Matkakortilla voi samanaikaisesti olla sekä voimassa oleva että käyttöä odottava kausilippu. Uusi ladattu kausilippu aktivoituu käyttöön ensimmäisestä käyttökerrasta sen jälkeen, kun edellinen kausilippu on käytetty loppuun. Uuden kausilipun voimassaoloaika ei siis aktivoidu heti seuraavana päivänä edellisen loputtua, mikäli lippua ei käytä. Lipun voi ladata hyvissä ajoin ennakkoon menettämättä liikennöintipäiviä kauden vaihtuessa.
Matkaa ei voi maksaa osissa. Mikäli matkakortille on ladattu myös arvoa, tulee koko matka esimerkiksi A-vyöhykkeeltä B-vyöhykkeelle maksaa arvolla. Ole hyvä ja näppäile tällöin bussin lukijalaitteeseen vyöhykkeet AB, jolloin laite veloittaa arvolta oikean summan. Jos matkakortilla ei ole arvoa, tulee koko matka A-vyöhykkeeltä B-vyöhykkeelle maksaa käteisellä.
Saat matkustaa! Turengista voi matkustaa B-vyöhykkeen lipulla Alikartano L-pysäkille ja vastaavasti Hämeenlinnasta A-vyöhykkeen lipulla Alikartano I-pysäkille. Pidemmälle matkustettaessa tulee ostaa kahden vyöhykkeen lippu. Sam periaate toimii Tuiskula P-pysäkille voi matkustaa Hämeenlinnasta A-vyöhykkeen lipulla ja Tuiskula E-pysäkille Parolasta B-vyöhykkeen lipulla.
Waltti-kaupassa voit asioida kahdella tavalla. Voit ladata Waltti-korttia suoraan Waltti-kortin numeroa käyttäen (kortin kääntöpuolella) tai luoda voit halutessasi luoda asiakastilin Waltti-kauppaan verkkopankkitunnuksin. Huom. KELA koulumatkatuki on henkilökohtainen alennus ja ja tämän alennuksen saamiseksi on luotava asiakastili verkkokauppaan käyttäen opiskelijan omia pankkitunnuksia.
Kausilippua ostaessaan asiakkaan on valittava oikea lipputyyppi ja haluamansa vyöhykkeet tarjolla olevista vaihtoehdoista. Viranomaisella on oikeus jälkikäteen tarkistaa valittu lipputyyppi ja laittaa matkakortti sulkulistalle, jos asiakas on ostanut vasten ohjeistusta alempihintaisen lipputuotteen kuin mihin hänellä on oikeus.
Kyllä – voit maksaa linja-autossa pankkikortin lähimaksuominaisuudella. Lähimaksulla voit maksaa vain yhden henkilön matkan. Veloitus on aina aikuisen lipun hinta ja vaihtoaika on aina 90 minuuttia vyöhykkeiden lukumäärästä riippumatta.
Kyllä – voit ostaa linja-autossa käteisellä kertalippuja. Maksuksi suositellaan tasarahaa. Kuljettajat ottavat vastaan korkeintaan 20 euron seteleitä ja sitä suurempia vain siinä tapauksessa, että heillä on riittävästi vaihtorahaa.
Kyllä, vaihto-oikeus koskee myös paluumatkaa. Kerta- ja arvolipuissa on maksuton vaihtoaika vyöhykkeistä riippuen. Vaihtomatkalla Waltti-kortti leimataan normaalisti. Jos vaihto-oikeus on voimassa, leimautuu vaihto kortilta automaattisesti. Jos vaihto-oikeuden aika on ylittynyt, kortilta veloitetaan uusi arvo. Yhden vyöhykkeen matkalla vaihtoaika on 80 min, kahden vyöhykkeen matkalla 90 minuuttia ja kolmen vyöhykkeen matkalla 100 minuuttia. Kausilipussa ei ole vaihtoaikaa, koska sillä saa matkustaa rajattomasti lipun voimassaoloaikana.
Matkustajan tulee näyttää pysäkillä kuljettajalle pysähtymismerkki nostamalla kätensä riittävän pitkäksi ajaksi, kunnes kuljettaja laittaa vilkun oikealle merkiksi, että on huomannut asiakkaan. Pimeällä havaitsemista helpottavat esimerkiksi matkakorttikotelon heijastin tai valaistu kännykän näyttö.
Samalta pysäkiltä menee usein monia eri linjoja, joten kuljettajat eivät automaattisesti pysäytä bussia, jos kukaan ei anna merkkiä kyytiin tulemisesta.
Linja-auton sisällä pysähtymismerkki annetaan painamalla merkinantonappia.
Jos bussi ei saavu odotettuun aikaan pysäkille ja asiakas tilaa taksin, hän vastaa pääsääntöisesti itse taksimatkan kustannuksista. Jälkikäteen jokainen korvausvaatimustapaus arvioidaan erikseen sen osalta, onko syntynyt kaupungille tai liikenteenharjoittajalle korvausvelvoite vai ei.
Järjestelmä laskee taustalla asiakkaalle edullisimman hinnan matkustuksen mukaan. Kun matkustaa päivässä tietyn määrän, laskutetaan päivälipun hinta, kun matkustetaan tietty määrä päiviä tulee viikkolipun hinta ja niin edelleen. Aluksi käytössä on vain kertalippu lähimaksulla. Maksukaton onnistumiseksi ja laskemiseksi sinun tulee maksamisessa käyttää aina yhtä ja samaa maksukorttia.
Ei voi. Lähimaksulla voit maksaa vain oman matkasi. järjestelmä ei mahdollista toisen matkan maksamista samalla kortilla.
Mikäli olet näyttänyt maksukorttia laitteelle ennen kuin olet valinnut vyöhykkeet, lukijalaite ilmoittaa ”Poista kortti lukijasta ja valitse vyöhykkeet”. Toimi silloin lukijalaitteen ohjeistuksen mukaisesti.
Mikäli lukijalaite ilmoittaa, että korttisi ei toimi, voi tähän olla useita syitä. Esimerkiksi:
- Maksukortissasi ei ole lähimaksuominaisuutta.
- Luku ei jostain syystä onnistunut; näytä korttia lukijalaitteelle uudelleen.
- Maksukorttisi on vanhentunut.
- Maksukortillasi ei ole katetta.
- Edellistä matkaasi ei ole jostain syystä pystytty veloittamaan.
- Maksukortin turvarajat ovat tulleet täyteen. Voit muuttaa turvarajojasi omassa verkkopankissasi.
- Kortillesi on määritelty pankissa, että kortilta kysytään PIN-tunnusta aina maksaessa.
Maksukortti ei silloin toimi, silloin tulee maksaa matka jollain toisella maksuvälineellä. Jos maksukortilla tehtyä veloitusta ei saada syystä tai toisesta perittyä tililtä, menee maksukortti sulkulistalle, kunnes veloitus on suoritettu. Maksusuorituksen jälkeen korttisi toimii jälleen normaalisti.
Lukijalaite ei tulosta matkalippua. Perityt maksut ja tehdyt matkat voi tarkistaa jälkikäteen asiakasportaalista, jonne kirjaudutaan maksukortin tiedoilla.
Palvelusta näkee tehdyt matkat ja niistä lähteneet veloitukset, sieltä voi myös tulostaa kuitin. Google Pay ja Apple Pay -maksusovellusten kautta maksettuja matkoja ei toistaiseksi pääse tarkastelemaan asiakasportaalista. Siltä osin kun asiakas ei saa tapahtumia näkyviin asiakasportaalissa, mutta tarvitsee kuitin joukkoliikennematkastaan, hän voi olla yhteydessä Hämeenlinnan joukkoliikenteen asiakaspalveluun.